Anbeek liet verder weten dat er in Nederland, waar het consumentenvertrouwen laag is en de omzet flink daalde, prijsagressieve acties worden gevoerd, die ook effect hebben. Wat voor gevolgen dit heeft voor de omzet wilde Anbeek niet specificeren. Hij zei wel te verwachten dat de ,,negatieve effecten” in Nederland door de prijsacties kleiner zullen zijn dat de de afgelopen maanden.

Beter Bed is zeer tevreden met het aangescherpte beleid dat er in Nederland wordt gevoerd en er zijn geen plannen om dit beleid te wijzigen, aldus Anbeek.

Marktaandeel

De topman benadrukte dat het bedrijf in alle landen waar het actief is marktaandeel heeft gewonnen. Dat geldt ook voor Spanje en Nederland waar de omstandigheden dit jaar ,,uitdagend” blijven.

Evenals in 2011, verwacht Anbeek dat ook in 2012 de grootste groei zal worden gerealiseerd in Duitsland. Daar heeft Beter Bed nu 815 winkels en is actief met de formule Matratzen Concord.

Anbeek heeft een aantal verklaringen voor het opvallende verschil tussen Nederland, waar de omzet achteruit holde in het derde en vierde kwartaal, en de andere landen in met name Noord-Europa. Volgens hem zit in Nederland de woning- en kredietmarkt op slot als gevolg van de hypotheekrente aftrek. Daarnaast is er onzekerheid over het pensioenstelsel, waardoor mensen die als een ,,bedreiging'' zijn gaan zien. Ook zijn de Nederlandse consumenten erg gevoelig voor fluctuaties op de beurzen. ,,Hier belegt 30 procent van de mensen, in Duitsland is dat 5 procent'', aldus Anbeek.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl